• Strandrolstoel 2
  • Mute Sounds
  • Deejay
  • Strandrolstoel 1
  • Mute Sounds Zeepbel
  • Twee op een trap

Zajnabe doet vrijwilligerswerk voor MEE Zuid-Holand Noord. Zij geeft op basisscholen de workshop ‘Leven met een handicap! Hoe is dat?’ 

 

Zajnabe op ROC Mondriaan

Voor mij is de les geslaagd als ik ze zie stralen!

Het leuke aan het geven van de workshop is dat de kinderen puur en eerlijk zijn, eerst kijken ze de kat uit de boom, maar daarna komen ze los. Je krijgt de gekste vragen. Ze vragen bijvoorbeeld hoe gaat op sociaal gebied en of ik vrienden heb. Ik antwoord dan: bij mij zit het goed. Ik heb er geen moeite vriendschappen te sluiten. 

De kinderen weten ook niet wat een ergotherapeut en fysiotherapeut is, ik vertel ze erover. Ook laat ik ze opdrachten doen bestaande uit: een rolstoelparcours, in gebarentaal praten, met een blindengeleidestok lopen, een puzzel maken met één hand. De opdrachten vinden ze super, ze gaan er helemaal op in. Na de opdrachten merk je dat ze zich meer in kunnen leven over hoe te leven met één beperking. Zelfs de leraren vragen je van alles. Dus niet alleen de kinderen zijn onder de indruk maar ook de leraren. Dat is erg leuk om te zien. Voor mij is de les geslaagd als ik ze zie stralen! Dit soort projecten zijn alleen maar goed. Mijn boodschap is: Kijk naar wat je wel kan, en geniet van de kleine dingen! Je bent zoals je bent.

De workshop

In de workshop ‘Leven met een handicap! Hoe is dat?’ vertellen vrijwilligers met een motorische, visuele, auditieve beperking of met een vorm van autisme op een openhartige manier over hun leven en over hun beperking. Want wie kan er boeiender vertellen over blind zijn dan een blinde zelf? Wie weet als geen ander hoe het is om niet te kunnen lopen dan iemand die een rolstoel nodig heeft? De workshopdeelnemers doen spelenderwijs kennis en ervaring op van handicaps en beperkingen. Dit leidt tot meer begrip voor mensen met een handicap.

De workshop is bedoeld voor kinderen van basisschool groep 5, 6, 7 en 8 en voor het eerste jaar van het voortgezet onderwijs. Na de presentatie van de vrijwilliger gaan de kinderen zelf aan de slag met een aantal oefeningen waarbij ze ‘aan den lijve’ ondervinden hoe het is om een beperking te hebben.